Parteneriatul strategic dintre România-Interveniții Active în Atmosferă, SUA și Fargo Jet ajunge la alt nivel și un avion furnizat de compania americană va aduce ploaia în România. Acesta este primul din cele 4 care vor brăzda cerul patriei în încercarea de a însămânța norii ca să producă ploaie. Această procedură, cu avioane specializate, este aplicată pentru prima dată la noi în țară, deși tehnologia se folosește de vreo 70 de ani în America. Fermierii sunt bucuroși pentru această tehnologie, care ar putea suplini lipsa ploilor, mai ales că șeful companiei naționale anunță costuri de operare decente.
„Achiziționarea acestui avion, în cadrul Parteneriatului Strategic România-SUA, reprezintă o premieră pentru România, având ca scop combaterea schimbărilor climatice și creșterea precipitațiilor. În momentul în care prezentăm această realizare importantă, să recunoaștem eforturile comune care au făcut-o posibilă. Această inițiativă reflectă angajamentul nostru față de combaterea schimbărilor climatice, protejarea mediului și promovarea dezvoltării durabile. Prin inovație și viziune strategică, construim o fundație pentru un viitor sustenabil și rezilient”, a declarat Kathleen Kavalec, ambasadorul Statelor Unite ale Americii la București, joi, la prezentarea avionului.
„Într-o colaborare istorică cu Ambasada Statelor Unite ale Americii și Fargo Jet, compania românească Intervenții Active în Atmosferă (IAA) a achiziționat primul avion de însămânțare a norilor, marcând un moment de referință în eforturile țării pentru combaterea schimbărilor climatice”, se arată într-un comunicat de presă. „Această inițiativă, o premieră națională, este parte din eforturile susținute de a reduce impactul secetei pe teritoriul României pe fondul creșterii temperaturilor medii anuale și al intensificării fenomenelor meteorologice extreme la nivel european”, a completat comunicatul.
„Vreau să felicit Fargo Jet şi compania sa soră, Weather Modification International (WMI), pentru munca depusă pentru a aduce acest tip de avion extrem de important în această regiune. Fargo Jet şi WMI demonstrează un angajament real faţă de piaţa locală şi sper că livrarea va fi prima din numeroasele demonstraţii care sprijină fermierii români din sectorul agricol vital. Vreau să subliniez cât de mult apreciem încrederea României în alegerea acestei soluţii americane. Guvernul român a fost de mult un susţinător al tehnologiilor aerospaţiale americane”, a susţinut ea.
Conferința de inaugurare a pus în evidență necesitatea unor soluții inovatoare, precum generarea artificială de precipitații, în contextul în care seceta severă exercită o presiune tot mai mare asupra resurselor de apă și a sectorului agricol din România. Tehnologiile de modificare a vremii sunt văzute drept o componentă esențială în adaptarea la schimbările climatice și susținerea rezilienței agriculturii și ecosistemelor naturale. ”Kathleen Kavalec, Ambasadorul Statelor Unite ale Americii în România, a vorbit despre cooperarea strânsă între cele două țări și despre rolul acesteia în facilitarea parteneriatului dintre Intervenții Active în Atmosferă (IAA) și Fargo Jet pentru a aduce această tehnologie inovatoare în România.
„Achiziționarea acestui avion, în cadrul Parteneriatului Strategic România-SUA, reprezintă o premieră pentru România, având ca scop combaterea schimbărilor climatice și creșterea precipitațiilor. În momentul în care prezentăm această realizare importantă, să recunoaștem eforturile comune care au făcut-o posibilă. Această inițiativă reflectă angajamentul nostru față de combaterea schimbărilor climatice, protejarea mediului și promovarea dezvoltării durabile. Prin inovație și viziune strategică, construim o fundație pentru un viitor sustenabil și rezilient”, a declarat ambasadorul american.
Prezent la eveniment, James Sweeney, președintele Fargo Jet, și-a exprimat entuziasmul pentru acest parteneriat, notând că acesta este primul dintr-o serie de patru avioane de însămânțare a norilor, care urmează să fie livrate în România.
Potrivit lui Emil Sîrbu, președintele IAA, tehnologiile folosite au un rol crucial al tehnologiilor de modificare a vremii în contracararea efectelor secetei, subliniind că aceste avioane reprezintă o soluție esențială pentru protejarea resurselor de apă și sprijinirea agriculturii românești. „La nivel global, fenomenele meteorologice extreme, de la an la an, au un impact tot mai mare asupra vieții și mediului. Ca urmare, adaptarea la schimbările climatice și combaterea efectelor acestora devin tot mai dificile. În consecință, compania noastră s-a dezvoltat treptat pentru a putea implementa măsurile decisive luate de Guvernul României în vederea implementării Programelor de mediu adoptate atât de Națiunile Unite, cât și de Uniunea Europeană. Sunt ferm convins că, achiziționarea primului avion destinat însămânțării norilor va crește capacitatea companiei noastre de a combate efectele adverse ale schimbărilor climatice și va spori productivitatea agricolă folosind tehnologia de ultimă oră din SUA”, a afirmat Emil Sîrbu, președintele IAA.
Şeful IAA a precizat că acest avion este primul şi singurul din România care aduce modificări în atmosferă, este echipat cu tehnologie de ultimă oră şi are la bord un sistem de comunicaţii performant, cu legături atât prin satelit, cât şi prin relee. Aeronava, second hand, a costat 5 milioane de dolari şi a fost achiziţionată cu credit bancar. Urmează încă 3 aeronave de același tip, câte unul în fiecare an.
Potrivit oficialilor IAA, avionul va putea opera doar la solicitarea Ministerului Agriculturii, beneficiarii putând fi și operatori privați. „Serviciile noastre înseamnă că noi oferim posibilitatea de a avea ploaie, de a combate grindina”, a spus directorul general al IAA. Acesta este de părere că „cel mai bine este să lucrezi preventiv şi să combaţi seceta prin creare de precipitaţii”.
Sîrbu a precizat că, pentru serviciile avionului, trebuie să se facă contracte pe sezon „şi noi intervenim de câte ori este nevoie. Costul ajunge la minimum 2 euro pe hectar”, a precizat acesta.
Programul antigrindină și de creștere a precipitațiilor are în vedere cumpărarea a 8 aeronave care să acopere întreg teritoriul național pentru aceste activități. Până acum, Ministerul Agriculturii, al nivel înalt, nu și-a arătat interesul pentru avionul american. „Dacă Guvernul nu-şi doreşte să aibă o protecţie contra bad weather, noi suntem firmă privată şi va trebui să găsim o soluţie. Vă dau exemple: Turcia n-are un sistem de combatere a grindinei şi de creştere a precipitaţiilor, suntem în discuţii avansate cu ei, Italia nu are. Sunt ţări cu foarte multă agricultură şi acum îşi doresc într-un mod disperat să găsească o soluţie”, a completat Emil Sîrbu.