Acasă Stiri economiceBanci & Asigurari Consiliul Concurenței acuzat că nu intervine în disputa producători – retaileri

Consiliul Concurenței acuzat că nu intervine în disputa producători – retaileri

de L M

A fost rândul membrilor Plenului Consiliului Concurenței să fie audiați de Comisia Economică din Senat, ca urmare a semnalelor publice privind delistarea produselor românești de către marii retaileri din domeniul alimentar. Discuțiile nu s-au finalizat cu nicio măsură pe care autoritățile statului să o ia pentru reglementarea situției. La audierile de la Senat, producătorii autohtoni s-au plâns din nou de situația în care se află, acuzând Consiliul Concurenței că nu a luat nicio măsură împotriva abuzurilor retailerilor; Consiliul Concurenței a dat vina pe producători pentru că nu au sesizat instituția sau cel puțin sesizările nu erau formulate de natură să conducă la investigații și, în consecință, la măsuri de îndreptare; senatorii au înțeles situația producătorilor, chiar și a Consiliului Concurenței, într-o oarecare măsură, dar „omul negru” este președintele Consiliului, Bogdan Chirițoiu.

Membrii Plenului Consiliului Concurenței au trebuit să dea explicații, marți, senatorilor din Comisia Economică cu privire la acțiunile și măsurile luate pentru a elimina abuzurile produse de lanțurile de mari magazine împotriva producătorilor autohtoni, după cum susțin aceștia din urmă. În ultima perioadă, în spațiul public au apărut tot mai multe semnale cu privire la aceste abuzuri, ultimele referindu-se la delistarea unor produse românești de către marii retaileri din domeniul alimentar. La audieri au fost prezenți toți membrii Plenului, mai puțin președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, care, de această dată, a invocat o deplasare la Bruxelles ca explicație pentru lipsa sa din Parlament, fapt ce a nemulțumit senatorii.

Producătorii agricoli prezenți la audierile din Senat și-au arătat nemulțumirea cu privire la lipsa de reacție din partea Consiliului Concurenței în cazul abuzurilor retailerilor. Potrivit acestora, situația s-ar îndrepta dacă ar fi adoptată legislație care să protejeze producătorii autohtoni, precum cea din Austria, unde se impune un nivel minim de produse locale la raft.

Reprezentanții Consiliului Concurenței au dat vina tot pe producători pentru că nu au fost mai multe măsuri impuse de Consiliu pentru a combate abuzul retailerilor.

Dan Virgil Pascu, vicepreședintele Consiliului, a declarat, la audierilor de la Comisie, că există un dezechilibru între retaileri şi producătorii din orice ţară, iar piaţa este concentrată, în România existând 7 lanţuri de retail. El a precizat că niciun retailer nu trece de cota de piaţă de 40%.

„Nu e un fenomen românesc, e un fenomen european. Producătorii, fiind dezechilibraţi în raporturile cu retailerii, au nişte reţineri justificate în a ieşi public de teamă să nu ostilizeze respectivul retailer sau poate, prin contaminare, chiar pe ceilalţi, <ăsta e client complicat, lasă-l>. Noi ştim de lucrul acesta însă nu avem indicii, dar ni se relatează. Dar de la relatarea aceea şi până acolo încât să mă duc eu la Curtea de Apel Bucureşti să cer un ordin prin care pot intra peste retailer să le verific corespondenţa internă, comunicările interne, mai lipsesc câteva bucăţi de informaţie, un înscris. Lucruri de felul acesta nu ajung la noi”, a spus Dan Pascu.

Potrivit acestuia, Consiliul Concurenței a decis să trimită solicitări de informaţii anonimizate producătorilor de bunuri de larg consum din România pentru a afla problemele acestora. Este vorba de aproximativ 300 de astfel de solicitări de informare. „Sunt complet anonime”, a ținut să precizeze Pascu. „Încercăm să sondăm în felul acesta piaţa, să trecem de pasivitatea lor şi de reţinerile lor, încă o dată, legitime”, a declarat vicepreședintele autorității de Concuență.

În discuție, a intervenit și președintele Comisie pentru Agricultură din Senat, George Scarlat, care a susținut că o parte a problemei va fi rezolvată legislativ. Este vorba de mărcile proprii ale retailerilor care afectează grav producătorii și mărcile românești. El vrea ca retailerii să poată comercializa mărci proprii cu condiția să le producă singuri, adică să dețină linii de fabricație și personal propriu.

din aceeasi categorie

Comentează

* By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website.