Parlamentul a adoptat proiectul legislativ prin care „distribuția de bunuri” este recunscută ca activitate economică. Nu că nu ar fi fost, dar, prin recunoaștere legală, va permite agenților economici care se ocupă cu astfel de activități să beneficieze de atenția autorităților, care vor putea dezvolta politici publice de susținere a domeniului. Proiectul de lege a fost propus Parlamentului de către Asociația Companiilor de Distribuție de Bunuri din România (ACDBR).
După mai bine de 3 ani, plenul Camerei Deputaților a definit „distribuția de bunuri” prin adoptarea Proiectului de lege nr. 194/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 296/2004 privind Codul consumului, se arată într-un comunicat de presă al Asociației Companiilor de Distribuție de Bunuri din România (ACDBR). Legea urmează să fie trimisă președintelui României, pentru promulgare.
Potrivit textului de lege adoptat, „distribuția de bunuri reprezintă activitatea mixtă de vânzare cu ridicata sau de intermediere a vânzării cu ridicata a produselor și de prestare a serviciilor de depozitare și transport, merchandising și marketing a bunurilor, pe bază de acorduri sau practici între doi sau mai mulți operatori economici, fără a fi afectate caracteristicile produsului”. Proiectul de lege a fost propus Parlamentului României de ACDBR, în urma implementării Proiectului POCA „Legislație actualizată pentru un comerț calitativ cu produse agroalimentare”, în perioada 27 iunie 2018 – 26 iunie 2019.
„Sectorul distribuției de bunuri din România își capătă astfel certificatul de naștere ca sector economic de sine stătător, iar acest demers de legitimare a importanței economice strategice în Parlamentul național va produce efecte pozitive asupra întregului mediu economic autohton și a întregului lanț alimentar, în cadrul căruia distribuitorii sunt verigă esențială”, precizează comunicatul.
Potrivit documentului, „toate Guvernele României vor conștientiza de acum întinderea lanțului alimentar, alcătuit din producător, distribuitor, comerciant (cu amănuntul) și consumator. Pe viitor, va trebui ca ministerele de resort să creeze strategii și politici publice care să integreze distribuția și distribuitorul, în cei 33 de ani de istorie recentă distribuția de bunuri fiind pe nedrept exceptată de la eligibilitatea pentru accesarea fondurilor publice nerambursabile pentru investiții. În schimb, balanța economică a României este deficitară, marile lanțuri de magazine se extind necontrolate de cineva (aviz Consiliul Concurenței!), magazinele de proximitate independente dispar treptat și producătorii devin captivi propriilor stocuri”.
În aceste condiții, „ACDBR va menține în atenția Guvernului solicitările noastre argumentate, până la identificarea soluțiilor pentru implementarea proiectelor de țară propuse de noi”, arată documentul. Printre măsurile propuse de Asociație se numără crearea rețelei celor 8 depozite regionale de colectare, sortare, procesare, ambalare și comercializare de produse românești, alături de constituirea Rețelei Naționale a Magazinelor de Proximitate Independente și de campaniei publică „Făcut în Țara Mea – Alege românește. Alege-ți viitorul!”. Pentru dezvoltarea sectorului de distribuție, ACDBR consideră necesar să fie interzisă utilizarea codurilor codurilor CAEN pentru declararea eligibilității solicitanților în cadrul programelor de finanțare cu fonduri publice nerambursabile. Asociația solicită și protejarea consumatorilor, a lucrătorilor și a producătorilor de posibilul abuz de putere dominantă al supermagazinelor, prin punerea în aplicare efectivă a Legii nr. 81/2022 privind practicile comerciale neloiale, recunoașterea în Strategia Națională de Competitivitate a României 2021 – 2027 a importanței fundamentale a distribuției de bunuri în comerț, liant între producător și comerciantul final, și crearea în organigrama Ministerului Economiei a unui post de decretar de stat pentru comerț.
ACDBR reprezintă distribuția tradițională a bunurilor de larg consum pe teritoriul național. Înființată în anul 2015, ACDBR are în prezent în componența sa 37 de membri, ce reprezintă o cifră de afaceri însumată de cca. 1,7 miliarde euro, o cotă de piață de cca. 35% din totalul pieței de distribuție tradiționale de bunuri, peste 10.000 de angajați și aproximativ 80.000 de clienți.