Norofert, principalul producător de inputuri organice pentru agricultură și furnizor de biotehnologie pentru agricultura din România, listat la Bursa de Valori București pe piața AeRO (simbol BVB: NRF), încheie primul semestru al anului 2024 cu o cifră de afaceri de 21,04 milioane lei, înregistrând o creștere de 4,27% față de aceeași perioadă din 2023. Această evoluție reflectă capacitatea companiei de a naviga printr-un mediu dificil, în care sectorul agricol s-a confruntat cu multiple provocări, inclusiv lipsa de lichiditate și deciziile prudente ale fermierilor de a nu investi în culturi noi.
De asemenea, compania vrea să aloce 3 milioane de lei anual, până în 2027, în cercetare și dezvoltare.
În ceea ce privește extinderea internațională, compania vrea să își consolideze prezența pe piețele din SUA și Brazilia, obiectivul fiind ca în 3 ani ponderea piețelor externe în cifra de afaceri a grupului Norofert să fie de 40%.
Un alt obiectiv strategic este dezvoltarea și lansarea a cel puțin trei soluții noi biotehnologice patentate în următorii 3 ani, prin laboratorul de cercetare propriu și prin colaborări cu biotehnologi din cadrul USAMV – Facultatea de Biotehnologie.
Datoriile totale au înregistrat o scădere de aproape 4% comparativ cu aceeași perioadă a anului anterior, până la 62,4 milioane de lei, ca urmare a rambursării anticipate a unor facilități de credite.
”Deși provocările au fost semnificative, profitul net înregistrat în primul semestru al anului 2024 s-a situat la 1,85 milioane lei, în scădere față de aceeași perioadă din 2023, dar peste nivelul bugetat. În plus, Norofert a încheiat semestrul cu o poziție de numerar de 1,09 milioane lei, o creștere față de anul precedent, ceea ce indică îmbunătățirea lichidității și capacitatea companiei de a sprijini viitoarele oportunități de dezvoltare”, se menționează în raport.
Creanțele au scăzut cu aproximativ 26%, până la 38,8 milioane de lei, compania menținând un grad de încasare ridicat (de peste 96%), în condițiile în care, afacerile din agricultură trec printr-un an foarte dificil.
Veniturile din exploatare ale grupului au atins suma de 25,1 milioane de lei, în scădere cu aproximativ 4% față de aceeași perioadă a anului trecut. Activitatea de farming a avut o performanță mai slabă în prima jumătate a anului, iar veniturile din această activitate se așteaptă să crească în semestrul doi, pe măsură ce recoltele încep să fie procesate.
Cheltuielile de exploatare au crescut cu aproape 5% față de aceeași perioadă a anului precedent, la aproximativ 21 de milioane de lei, influențate în principal de creșterea cheltuielilor cu materialele ca urmare a costurilor înregistrate cu inputurile pentru înființarea culturilor.
„Rămânem ferm angajați în investiții strategice pentru dezvoltarea și pentru consolidarea profitabilității pe termen lung. De la listarea la bursă, am investit peste 17 milioane de euro în capacități proprii de cercetare și producție în aria inputurilor și în zona de farming agricol, precum și în extinderea pe piețele internaționale. În prima partea a anului am finalizat linia de producție din SUA și am semnat un contract de distribuție pentru regiunile Dakota de Sud, Dakota de Nord și Minnesota. Recent, am anunțat intrarea pe piața din Brazilia. Strategia Norofert rămâne axată pe doi piloni strategici: dezvoltarea de soluții adaptabile prin inovație continuă și extinderea internațională”,spune Vlad Popescu, președintele Consiliului de Administrație, Norofert.
Compania își propune ca în următorii trei ani să lanseze cel puțin trei noi soluții biotehnologice, să acceseze trei noi piețe și să contribuie la agricultura durabilă la nivel global. Are un portofoliu de peste 65 de produse destinate atât agriculturii ecologice, cât și celei convenționale.
Soldul activelor imobilizate ale grupului a crescut cu aproape 26%, până la 27,6 milioane de lei, în principal ca urmare a investițiilor realizate în sistemul de irigații și laboratorul de cercetare. Aceste active sunt esențiale pentru strategia companiei de dezvoltare, pentru a putea produce o gamă cât mai largă de produse.
În plus, Norofert a inaugurat o linie de producție în Watertown, Dakota de Sud, SUA, în mai 2024, care are o capacitate de 8.000 litri pe zi. Această facilitate permite companiei să producă inputuri specializate pentru sănătatea solului și nutriția foliară, utilizând bacteriile produse în laboratorul din Filipeștii de Pădure. Investiția de 250.000 euro folosită pentru asamblarea liniei de producție de inputuri s-a derulat prin intermediul companiei Norofert AG, companie înființată în parteneriat cu Gary Lamb, antreprenor cu o experiență de peste 30 de ani în agribusiness-ul din Midwest, SUA. De asemenea, compania a încheiat un contract de distribuție a produselor cu unul dintre cei mai importanți distribuitori din Watertown, acoperind regiunile Dakota de Sud, Dakota de Nord și Minnesota.
Compania a anunțat recent că îşi extinde operaţiunile pe piaţa din Brazilia, unde vrea să demareze construcţia unei fabrici în parteneriat cu Grupul Engenutri.
”Consolidarea pe piețele din SUA și Brazilia, obiectivul fiind ca în 3 ani ponderea piețelor externe în cifra de afaceri a grupului Norofert să fie de 40%. Primul pas în această direcție este replicarea modelului de succes deja validat în SUA în noi piețe. În acest sens, am anunțat începutul construcției unei fabrici în Brazilia, care va avea o capacitate de 15.000 litri pe zi, continuând, astfel, să implementăm modelul demonstrat în SUA. Pentru următorii doi ani, prioritatea o reprezintă consolidarea businessului în cele două piețe externe în care suntem prezenți. Suntem foarte bucuroși să vedem rezultate excelente ale loturilor demonstrative și răspunsuri pozitive din partea fermierilor care au cumpărat și testat produsele Norofert Ag LLC. Acești pași ne dau încredere că vom avea un sezon următor cu vânzări bune pentru filiala din SUA. De asemenea, am anunțat că începem construirea unei fabrici în Brazilia, care va avea o capacitate de 15.000 litri pe zi, replicând modelul tehnic deja implementat în SUA”, se mai arată în raport.
Brazilia oferă o oportunitate semnificativă pentru extinderea companiei, având în vedere suprafața vastă de peste 96 de milioane de hectare de teren arabil și creșterea continuă a pieței produselor speciale pentru nutriția plantelor și microorganisme.
”Credem că disiparea riscului din punct de vedere geografic reprezintă un pas enorm pe care îl facem pentru a securiza business-ul, iar prezența pe aceste două piețe va micșora din riscurile aferente schimbărilor climatice prin care zona noastră de Europa trece. Asocierea dintre Norofert SA si Grupul Engenutri Brasil în noua companie, Norofert do Brasil LTDA vine în urma unui proces de peste un an în care am analizat oportunitățile și potențialul pieței din Brazilia, considerând că tehnologia Norofert poate să pătrundă cu succes pe piață, iar sinergiile dintre cele două companii vor face din acest demers unul de succes”, subliniază compania.
Grupul Engenutri are o experiență de peste 25 de ani în agribusinessul brazilian, iar echipele tehnice și de vânzări pe care Engenutri le are sunt familiarizate deja cu produsele pe care Norofert le va fabrica și comercializa începând cu jumătatea anului 2025. Grupul Engenutri are o cifră de afaceri anuală de peste 30 milioane dolari din comercializarea produselor speciale pe bază de bacterii și ingrediente organo-minerale.
Norofert este liderul cercetării pentru agricultura regenerativă și unul dintre cei mai mari producători de inputuri din România, fondat în anul 2000 de către familia Popescu.
Cu un mix de linii de afaceri, Norofert a dezvoltat în ultimii ani capacități proprii de producție atât în aria inputurilor, cât și de farming agricol, linii care vor cunoaște dezvoltare în următorii ani. Cu 65 produse în portofoliu, compania se adresează atât fermierilor din agricultura convențională, cât și din cea ecologică, cu o nișă nouă a produselor convenționale lichide, cu cerere tot mai mare.
Din 2020 compania este listată la Bursa de Valori București pe piața AeRO și din octombrie 2021 acțiunile Norofert sunt incluse în indicele BETAeRO. De-a lungul celor 4 ani de activitate în piața de capital, Norofert a atras 14 milioane de lei prin majorări de capital și 11,5 milioane de lei printr-un plasament privat de obligaţiuni corporative. Obligațiunile corporative ale companiei sunt tranzacționate în piața AeRO a Bursei de Valori București sub simbolul NRF25 începând cu 5 iunie 2020.