După mai multe runde de negocieri, Ministerul Agriculturii a ajuns la un consens cu fermierii, în special, în ceea ce privește setul de măsuri care să-i ajute să nu dea faliment. Propunerile inițiale ale ministerului, privind amânarea plății datoriilor către creditori, indiferent dacă sunt bănci sau furnizori de inputuri, au generat reacții puternice din partea acestora. După mai multe runde de negocieri, s-a convenit ca măsurile de amânare a plății datoriilor fermierilor să se facă în condiții mai restrictive, pentru ca impactul asupra creditorilor să nu conducă la falimentul acestora din urmă. Au fost de acord cu aceste ultime propuneri toți cei przenți la ultimele negocieri de la Ministerul Agriculturii, adică reprezentanții fermierilor și a câtorva furnizori de inputuri. Pe procesul verbal nu apare semnătura niciunui reprezentant de bancă, mai ales că cele mai mari datorii ale fermierilor sunt la bănci.
Ministerul Agriculturii a făcut public procesul verbal încheiat în urma negocierilor, di 26 septembrie 2024, ce au avut ca obiect măsurile de sprijin destinate fermierilor, afectați grav de situația din agricultură din ultimii ani, ce a culminat cu seceta din acest an. Iniția, Ministerul Agriculturii a avansat măsuri de sprijin prin modificarea OUG nr. 4/2024 și OUG nr. 7/2024. Propunerile ministerului au determinat reacția creditorilor, în special furnizorii de inputuri, care susțin că acele măsuri, în forma promovată de minister, ar duce la falimentul lor.
Potrivit procesului verbal, au fost convenite 8 puncte.
„Se suspendă de drept la cerere, rambursarea datoriilor curente și restante, reprezentând rate de capital, dobânzi și comisioane, care fac obiectul contractelor de credit, respectiv leasing, încheiate cu creditorii instituții de credit sau cu instituții financiare nebancare, utilizate pentru culturile agricole vegetale, cu scadența în anul 2024, pentru o perioadă de timp până la data de 1 august 2025”, se arată în procesul verbal.
Măsura se aplică doar în cazul în care sunt respectate mai multe condiții. Prima se referă la solicitarea de suspendare înaintată către creditori, care este însoțită de copia procesului verbal sau a proceselor verbale de constatare și evaluare a pagubelor la culturi agricole pentru culturile agricole înființate în toamna anului 2023 și primăvara anului 2024. Acestea vizează plante perene, plantații pomicole și plantații viticole, care au fost afectate de seceta pedologică din anul agricol octombrie 2023 – septembrie 2024, într-un procent de afectare a culturilor de 50%, grad de calamitate reprezentând media gradului de calamitate a culturilor agricole înscrise în procesele verbale de constatare a stării de calamitate. A doua condiție se referă la dobânda la credite percepută de creditor de la debitor, care trebuie să fie mai mare de 2,5% + ROBOR la 3 luni pentru creditele în lei și 2% + EURIBOR la 3 luni pentru creditele în valută, la data intrării în vigoare a OUG care va stipula aceste măsuri de sprijin.
Cea de a doua măsură de sprijin se referă la eliminarea dobânzilor, penalităților, majorărilor de întârziere sau a altor costuri similare din contractele contractele de vânzare-cumpărare sau de furnizare de resurse materiale agricole destinate producției agricole vegetale pentru anul 2024. Totodată, se vor menține toate discount-urile și beneficiile stabilite în contracte. Măsura se aplică pe întregul lanț valoric, fermieri – distribuitori – producători / furnizori.
„În cazul beneficiarilor care prezintă procese-verbale de constatare şi evaluare a pagubelor la culturile agricole pentru anul 2024 stabilite de comisiile de constatare şi evaluare a pagubelor la culturile agricole, din care rezultă că este afectată într-un procent de afectare a culturilor 50% grad de calamitate reprezentând media gradului de calamitate a culturilor agricole înscrise în procesele verbale de constatare a stării de calamitate se poate acorda ajutorul de stat sub forma de grant și dacă aceștia înregistrează credite restante încadrate în categoriile D și E în baza de date a Centralei Riscului de Credit”, s-a convenit la ședința din 26 septembrie 2024.
Bugetul schemei de ajutor de stat este de maximum 1,861 miliarde de lei. Ajutorul de stat sub forma de grant se finanțează în limita sumelor disponibile în soldul contului de disponibil simbol 50.89 – Disponibil din „Fondul pentru creditare şi garantare a creditelor”, iar după epuizarea acestora, în limita prevederilor bugetare anuale aprobate cu această destinaţie în bugetul Ministerului Agriculturii.
„Fermierii pot utiliza creditul în limita garanției de 100% pentru partea de garantare pentru care vor accesa un credit cu dobândă de 1.95% + ROBOR sau poate fi utilizat in sistem dual, atât pentru ROBOR, cât și pentru garantare în cuantumul sumei de 280.000 euro”, s-a stabilit la negocieri.
Pe de altă parte, măsura suspendării executărilor silite se va aplica pe întreg lanțul valoric, fermieri – distribuitori – producători / furnizori, la cerere, prin raportare la prețul de achiziție, pe baza proceselor verbale emise de autoritățile competente privind constatarea și evaluarea pagubelor la culturi agricole vegetale și a avizelor de expediție sau a altor asemenea documente certificând cantitățile livrate.
Totodată, pe întregul lanț valoric, fermieri – distribuitori – producători / furnizori, în cazul în care debitorii își achită, până la data de 31.12.2024, obligațiile de plată aferente contractelor aflate în derulare, nu se vor percepe dobânzi, penalități, majorări de întârziere sau alte costuri similare și se vor menține toate discount-urile și beneficiile stabilite în contractele de vânzare – cumpărare sau de furnizare de resurse materiale agricole destinate producției agricole vegetale pentru anul 2024.
Și ca să nu existe neînțelegi, a fost definit și creditul care va intra sub incidența viitoarei OUG cu măsurile de sprijin. Astfel, creditul este definit ca „împrumut unic, denumit şi facilitate non-revolving, acordat de banca finanţatoare sub forma unui credit pentru finantarea capitalului de lucru, respectiv pentru plata datoriilor restante către furnizori / distribuitori de inputuri; în cazul beneficiarilor care prezintă procese-verbale de constatare şi evaluare a pagubelor la culturile agricole pentru anul 2024 stabilite de comisiile de constatare şi evaluare a pagubelor la culturile agricole, din care rezultă că este afectată minim 50% din suprafața cultivată. Creditul poate fi utilizat și pentru rambursarea ratelor aferente altor credite/linii de credit/finanțări tip leasing financiar sau operațional contractate de către beneficiarii prevazuti la lit.a), numai dacă destinația acestor finanțări este în strânsă legătură cu activitatea desfășurată de beneficiar în sectorul producţiei agricole; în noţiunea de credit nu se includ plafoanele de facilități (plafon de scrisori de garanţie bancară, plafon multiprodus, alte tipuri de plafoane)”, încheie procesul verbal al ședinței de negocieri.