Acasă Focus Agricol Cresc vânzările de bere la pet

Cresc vânzările de bere la pet

de A

Vânzările de bere la pet s-au majorat anul trecut pentru prima dată după 5 ani de scădere, creşteri înregistrându-se şi la celelalte categorii de bere îmbuteliată în ambalaje de unică folosinţă – doze şi sticle de unică folosinţă, spune directorul general al Asociaţiei Berarii României, Julia Leferman.

„Piaţa berii din România, din datele Asociaţiei Berarii României: in 2020 au crescut vânzările de bere în ambalajele de unică folosinţă şi pentru prima oară după 5 ani consecutivi în care piaţa a înregistrat o scădere a consumului de bere îmbuteliată în pet, anul trecut aceasta s-a aflat pe o tendinţă crescătoare, dar la fel au crescut şi ponderile de bere îmbuteliată în sticle de unică folosinţă, respectiv în cutia de aluminiu, în doză. (…) Concluziile pe care le-am avut din prezentările de tendinţe ale pieţei ne arată, într-adevăr, o preferinţă a consumatorului pentru ambalaje de unică folosinţă, ea este de înţeles, distanţarea fizică cu care ne confruntăm încurajează astfel de opţiuni la nivelul consumatorului, însă pe zona de pet, în realitate avem o creştere o consumului de bere: scade pet-ul mare, dar per total pet-ul s-a aflat pe o tendinţă crescătoare anul trecut, cu peste 2%, după ce timp de 5 ani consecutiv, înaintea anului 2020, tendinţa de consum a fost în scădere, până la 10% cumulat. Pentru noi, aceasta a venit ca o schimbare de trend semnificativă şi ea este clar pusă sub semnul preferinţelor consumatorului în contextul pandemic pe care îl parcurgem”, a afirmat Julia Leferman.

Directorul general al Asociaţiei Berarii României a menţionat că în 2020 au scăzut vânzările la berea în ambalaje reutilizabile – sticla de bere returnabilă şi butoiul de bere draft, tipuri de produse disponibile în general în HoReCa.

„Am înregistrat o scădere dramatică în 2020 în ceea ce priveşte distribuţia canalelor de comercializare. Aici avem o reducere a segmentului HoReCa de până la 8%. În compensare, o parte din vânzările de bere s-au mutat în segmentul de retail, care a crescut corespunzător. De altfel această modificare, care vine ca o consecinţă imediată a măsurilor de prevenţie împotriva răspândirii virusului care au fost adoptate de autorităţi, este cea care a generat o orientare diferită a consumatorilor în raport cu opţiunile cu ambalaje în ceea ce priveşte achiziţia de bere. Aici rezultatele anului trecut ne arată că, în ceea ce priveşte dinamica segmentelor de ambalaje, s-a înregistrat o scădere semnificativă de consum al berii în ambalajele reutilizabile, aceleaşi pe care le regăsim preponderent în canalul HoReCa, mă refer la sticla reutilizabilă şi la butoiul de bere draft”, a precizat Julia Leferman.

94% din berea vândută în România anul trecut a fost bere blondă, iar berea fără alcool a avut o pondere de 1,4% din piaţă.

„În privinţa tipurilor de bere, nu am înregistrat modificări semnificative anul trecut. Berea lager – berea blondă, cum o cunoaştem mai bine în România, continuă să fie preferata românilor – 94% din berea consumată de români anul trecut s-a înscris în această categorie, chiar în uşoară creştere faţă de anul anterior. Au continuat să crească şi mixurile de bere şi berile aromatizate, dar creşterea de 3% a acestora a fost mult inferioară tendinţelor de creştere din anii anteriori, care s-au dus şi până la 28% variaţie. Rămânem încă cu o pondere destul de redusă a berii fără alcool, de 1,4% din piaţă, dar cu o tendinţă uşor crescătoare, de altfel un segment de producţie care este oricum încurajat şi de producător şi se regăseşte ca tendinţă inclusiv la nivel european în preferinţele consumatorilor”, a explicat Julia Leferman.

Potrivit acesteia, creşterea semnificativă a cererii de plastic reciclat în UE va pune mare presiune pe sursele de furnizare a acestui ambalaj.

„Sistemul de garanţie-returnare dă posibilitatea producătorilor (de băuturi la pet, n.r.) să aibă, prin intermediul colectării curate, acces la un material reciclat de bună calitate. Şi aici intervine o altă reglementare europeană, care instituie obligativitatea pentru producătorii care pun în piaţă produse în ambalaj pet să integreze aşa-numitul rPET, plasticul reciclat, într-o proporţie de 25% în perioada următoare în noile ambalaje puse în piaţă. Ori în acest moment ne aşteptăm ca la nivel european cererea de plastic reciclat să crească semnificativ, ceea ce va pune mare presiune pe sursele de furnizare a unui astfel de ambalaj”, a afirmat Julia Leferman.

Directorul general al Asociaţiei Berarii României a apreciat că implementarea rapidă a sistemului de garanţie-returnare va sprijini accesul producătorilor de bere din România la plastic reciclat.

Ea spune că implementarea sistemului de garanţie-returnare este esenţială în atingerea ţintelor de colectare de pet-uri impuse de UE, care prevăd colectarea a 90% din ambalajelor pet.

„Devine cu atât mai important sistemul de garanţie-returnare, pentru că acesta se adresează ambalajelor de unică folosinţă. O dată cu dezvoltarea economică, şi consumul ne aşteptăm să crească, deci şi ponderea acestor ambalaje în economie va avea foarte probabil o tendinţă crescătoare, prin urmare punerea în funcţiune a acestui sistem, care asigură o colectare din piaţă a unui număr important de ambalaje, este un obiectiv al industriei. (…) Noi avem deja reglementări, avem nişte obiective de colectare extrem de ambiţioase, care ne sunt impuse de către Uniunea Europeană, aceste obiective se regăsesc şi pentru producătorii din România, ele sunt parte a ceea ce se numeşte răspunderea extinsă a producătorului. Aceste obiective sunt ambiţioase pentru că ele vorbesc deja de o creştere semnificativă a colectării şi implicit a reciclării. Din 2025, ţinta de colectare la pet, pentru că vorbim încă de pet, creşte la 77%. În 2029, aceasta ar trebui să atingă 90%. Deci vorbim de o majorare importantă şi de un efort, la nivelul întregii societăţi, de a recupera aproape tot pet-ul care se pune în piaţă, în circuitul comercial. Un astfel de progres nu va putea, foarte probabil, să fie atins, fără un sistem de colectare eficient. Nu voi vorbi azi despre cum se întâmplă colectarea în acest moment, dar toate studiile şi toate analizele ne arată că sistemul de garanţie este un instrument eficient de colectare care vine cu promisiunea că pe o anumită piaţă – piaţa de băuturi, va putea genera un nivel de colectare ridicat, astfel încât la nivelul nostru să putem atinge aceste ţinte”, a încheiat Julia Leferman.

din aceeasi categorie

Comentează

* By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website.