Acasă Stiri internationaleAfrica Interzicerea exportului de oi pe caniculă doar pe hârtie

Interzicerea exportului de oi pe caniculă doar pe hârtie

de L M

Problema exportului de animale vii a reapărut după ce organizația Animals International a anunțat că au fost organizate mai multe transporturi de oi chiar și pe vreme de caniculă, fapt interzis de lege. Mai mult, recent, ANSVSA a trimis o informare prin care atrage atenția asupra condițiilor în care se pot face transporturi de animale pe vreme extrem de caldă. Iar premierul Cîțu a găsit de cuviință să ceară verificări cu privire la condițiile de transport al animalelor și interzicerea lor din cauza temperaturilor ridicate. Internauții au reacționat prompt și au cerut aceeași grijă și pentru transportul pe calea ferată. Pentru oameni.

Animals International atrage atenția că în ciuda anunțului ANSVSA de sistare a exportului cu animale vii, mulți operatori economici ignoră măsurile dispuse de autoritatea centrală competentă, se arată într-un comunicat de presă al organizației neguvernamentale.

„În ultimele 24 de ore, din portul Midia au plecat 2 vapoare (Taiba către Iordania și Gamma Star către Arabia Saudită). Alte 6 vapoare (Phoenix III, Unimar Livestock, Maysa, Neameh, Lady Maria și Seastar Livestock) sunt în acest moment în portul Midia unde în ultimele zile au sosit sute de camioane cu animale vii, în marea majoritate miorițe, dar și tauri. Duminică 1 august s-au încărcat animale vii până seara târziu la orele 20, ultimul camion fără climatizare cu numărul TL90MGT fiind observat de investigatorii Animals International transferând ovinele direct în vaporul Unimar. Aceasta este o navă cu o vechime de 51 de ani și care prezintă risc maxim pentru echipaj, animale și traficul maritim. Se află pe lista neagră a autorităților maritime internaționale cu 4 arestări la activ și 43 de deficiențe doar în ultimii 2 ani. Alte 3 vapoare (Pacific M, Omega Star și Mira) urmează să ajungă în portul Midia astăzi și mâine, iar nava Mariona Star staționează în dreptul portului Constanța”, se arată în comunicatul Animals International.

Organizația atrage atenția că investigatorii săi au observat, în ultimele zile, „zeci de camioane ale companiei maghiare Hunland încărcate cu animale vii care tranzitau România spre a fi încărcate mâine (n.r. – marți) pe vaporul Phoenix III”, camioane care veneau pe ruta Nădlac -Timișoara – Sibiu – Ramnicu Vâlcea – Pitești – Midia.

„Combinația de caniculă este dublată de o umiditate excesivă în zona maritimă și poate cauza moartea animalelor indiferent de densitatea în mijloacele de transport. Acest stres termic se manifestă în această perioadă atât pe teritoriul României, cât și pe întreaga rută maritimă până în țările de destinație”, atrage atenția comunicatul.

„Niciun transport cu animale nu are loc fără un jurnal de călătorie aprobat de un medic veterinar. Ceea ce se întâmplă zilele acestea pe șoselele României și în portul Midia arată că această industrie barbară poate corupe chiar și veterinarii care nu ar fi trebuit să aprobe călătorii rutiere și maritime a căror rută este parțial sau în totalitate în zone cu temperaturi și umiditate extreme”, atrage atenția Gabriel Păun, directorul Animals International.

În aceste condiții, Animals International solicită ca Poliției de Frontieră să nu mai permită intrarea pe teritoriile terestru și maritim ale României a camioanelor și vapoarelor pentru transport de animale vii pe durata suspendării. În plus, poliția a trebui să organizeze razii la nivelul întregii țări pentru a sancționa orice transport cu animale vii care încalcă directivele ANSVSA, iar Autoritatea să sancționeze medicii veterinari care au aprobat jurnale de calatorie a animalelor vii de la intrarea în vigoare a suspendării și până la încetarea acesteia. În plus, operatorilor economici naționali și străini ar trebui să respecte măsurile dispuse de ANSVSA, completează comunicatul.

Grija premierului

La atenționarea Animals International, premierul Florin Cîţu a anunțat, pe pagina sa de Facebook, că „a cerut ANSVSA, Poliţiei şi ANAF să asigure eficacitatea măsurii suspendării transportului cu animale vii, pe perioada caniculei, şi să aplice cele mai aspre sancţiuni, unde este cazul”.

„Pentru că aud că unii nu respectă această măsură pe care ANSVSA a comunicat-o încă din 29 iulie. Românii trebuie să ştie că nimeni nu e mai presus de lege, iar, în mandatul meu, mă voi asigura că se şi respectă acest principiu fundamental”, a atras atenția prim-ministrul. „Parlamentul nu şi-a făcut treaba în ceea ce priveşte transportul cu animale vii. Aşa că voi relua cu celeritate demersurile necesare pentru a corecta legislaţia în domeniu”, a scris Cîţu, pe Facebook.

Postarea premierului a fost motiv de avanlanșă de reacții din partea internauților. Cele mai multe au vizat condițiile de transport pe calea ferată, dar pentru populație, internauții cerând aceeași atenție și pentru oameni, care pentru animale!

Scandal comunitar

România este în centrul unui scandal privind exportul de animale vii, dar mai ales în ceea ce privește transportul oilor în zona Golfului Persic. Situația este destul de controversată. României i se reproșează tratamentul dur la care sunt supune animalele pe timpul transportului, numai că oile, odată încărcate pe nave, revin în responsabilitatea exclusivă a transportatorului, care, de regulă, nu este unul comunitar, ci provenind din țări terțe.

Parlamentul European a înființat, în 2020, Comisia de anchetă privind protecția animalelor în timpul transportului (ANIT). Este sigura comisie de anchetă la nivelul Parlamentului European. Comisia are ca scop investigarea presupuselor încălcări ale dreptului Uniunii Europene privind protecția animalelor în timpul transportului și al operațiunilor conexe din interiorul și din afara UE. Comisia ANIT vrea să analizeze modul în care sunt aplicate normele UE de către statele membre și va verifica dacă Comisia Europeană asigură în mod corespunzător respectarea lor.

Comisia de anchetă a apărut la presiunea organizațiilor neguvernamentale de protecție a animalelor, care au adus în față două evenimente dramatice privind transportul de oi românești către Golful Persic. Într-un caz este vorba de o grevă a personalului de pe nava de transport, care a lăsat animalele fără apă și hrană, iar cel ce-al doilea se referă la naufragiul unui vaport plin cu oi în portul Midia.

Europarlamentarii români susțin că se manifestă tot mai puternic un curent în cadul ANIT de a interzice exportul de animale vii, invocându-se condițiile de transport. O astfel de decizie ar fi catastrofală pentru ciobanii români, țara noastră fiind cel mai mare exportator de ovine din UE pentru țările arabe.

Între timp, autoritățile nu au stat degeaba și au modificat legislația astfel încât să fie create premisele unui transport corect pentru animale. Printr-o lege adoptată anul trecut, s-a interzis transportul de animale vii pe timp de caniculă, iar la bordul navelor trebuie să existe personal sanitar-veterinar, alături de alte măsuri specifice.

din aceeasi categorie

Comentează

* By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website.