Acasă Focus Agricol Pandemia a crescut cifra de afaceri a retail-ului alimentar

Pandemia a crescut cifra de afaceri a retail-ului alimentar

de Focus Agricol

Pandemia a făcut bine retail-ului alimentar, care a înregistrat o creștere de 10% în 2020, fațădeanul anterior, pe fondul proviziilor făcute de populație. În plus, oamenii au apelat foarte mult și la mâncarea achiziționată online, de frica infectărilor cu Covid-19.

Cifra de afaceri a retail-ului alimentar este estimată în jurul valorii de 130 miliarde de lei în 2020, după ce, în 2019, acest sector a înregistrat venituri de 118 miliarde de lei, potrivit celei mai recente analize KeysFin.

„Creşterea se datorează atât proviziilor făcute de populaţie la începutul pandemiei, cât şi trendului ascendent al vânzărilor online din food retail, peste media creşterii pieţei de e-commerce, de 30% în 2020”, se menţionează în comunicat. Cu toate acestea, în 2021, analiştii KeysFin se aşteaptă la o revenire la ritmul de creştere medie anuală din ultimii 10 ani, de 7%, la aproximativ 140 de miliarde de lei, pe fondul revenirii consumului la valori normale.

„Pofta nu vine doar mâncând, ci, în cazul de faţă, a venit din cauza temerilor legate de necunoscut, aşa cum s-a întâmplat la nivel mondial în martie 2020. În prima fază, românii şi-au făcut provizii considerabile, iar, apoi, au încercat să prevină infectarea cu Covid, orientându-se către cumpărături online. Retailerii locali au ţinut pasul cu aceste trenduri ale pieţei, iar mobilizarea lor s-a văzut prin recordurile de vânzări din 2020”, a declarat Roxana Popescu, Managing Director al KeysFin, unul dintre cei mai importanţi furnizori de soluţii de business information din România.

Industria în cifre

Industria de retail alimentar număra peste 228.000 de angajați în 2019, dintre care cei mai mulți lucrau pentru Profi Rom Food SRL, respectiv 16.300 din aceștia (după un avans de aproape 20% în 2019).

Pe de altă parte, cele mai mari 10 companii din retail-ul alimentar au avut o cifră de afaceri cumulată de aproape 65 de miliarde de lei, generând peste 55% din cifra de afaceri totală a industriei în 2019.

Ca obiceiuri de cumpărare, românii se aprovizionează cel mai mult de Kaufland, care rămâne liderul pieței de retail alimentar, cu o cifră de afaceri de 11,9 miliarde de lei și o cotă de piață de peste 10% în 2019. Compania germană este și cel mai profitabil jucător din piață, înregistrând un profit net de 847,7 milioane de lei, respectiv 19,7% din total.

În ordine, clasamentul companiilor din retailul alimentar după cifra de afaceri din 2019 este completat de Lidl, cu o cifră de afaceri de 9,8 miliarde de lei și o cotă de piață de 8,3%, și de Carrefour, cu 8,2 miliarde si 6,9% din total. Pe următoarele locuri, respectiv 4 și 5, se situează Profi (6,2%) și Mega Image (5,6%). 

Odată cu creșterea cifrei de afaceri a crescut și profitabilitatea, astfel că, în 2019, profitul net al companiilor din domeniu a înregistrat o creștere cu 13% în comparație cu anul precedent și a fost cu 247% mai mare decât în 2010, ajungând la aproape 4,3 miliarde de lei. Primii 5 jucători au înregistrat cumulat un profit net de 1,9 miliarde de lei, ceea ce a constituit 44% din total, în 2019. Rezultatul net (profit net minus pierdere netă) s-a îmbunătățit semnificativ de la o pierdere de peste un miliard de lei în 2011, la un rezultat net pozitiv de 3,6 miliarde de lei înregistrate la nivelul lui 2019. 

„În 2020, rezultatul net a fost puternic influențat de proiectele ample de investiții: de la managementul stocurilor, campaniile ample de informare, prevenție și responsabilizare a populației și eforturile de igienizare a spațiilor, la extinderea rețelelor de magazine, deschiderea de eventuale depozite dedicate vânzărilor online și la investițiile din zona de livrare (directă sau indirectă) la domiciliu”, precizează comunicatul.

Trend comunitar

La nivelul Uniunii Europene, datele ajustate sezonier ale Eurostat arată o scădere a vânzărilor cu amănuntul de 0,8% în 2020 față de anul anterior, cu o creștere a sub-componentei vânzărilor de mărfuri alimentare, băuturi și tutun de 5,6% în aceeași perioadă (în detrimentul vânzărilor de combustibili: minus 14,1% în aceeași perioadă).

În acest context, România s-a situat pe locul al 7-lea la nivelul UE, după evoluțiile anuale ale Irlandei (+11,1%), Franței (+9,1%), Estoniei (+5,9%), Poloniei (+4,5%), Belgiei (+3,6%) și Maltei (+3,3%) , cu 2,7%.

La nivel local, potrivit datelor Institutului Național de Statistică, comerțul cu amănuntul (serie brută) a crescut cu 2,2% în 2020 față de 2019 (pentru comerțul de mărfuri alimentare, băuturi și tutun la nivel agregat s-a înregistrat un avans de 2 ori mai mare, de 5% în 2020 față de 2019), iar cel cu ridicata s-a majorat cu 3% față de 2019, în ciuda unui declin total al economiei de 4% în 2020.

Analiza KeysFin are la bază datele financiare anuale, neajustate, agregate, raportate de companii la Ministerul Finanțelor (la sfârșitul perioadei), care au ca domeniu principal de activitate comerțul cu mâncare și băutură.

KeysFin oferă informații despre mediul de afaceri și companiile din România și din străinătate, prin intermediul unor instrumente dedicate (rapoarte de credit, monitorizare, analiza competiţiei, studii şi analize sectoriale, etc.). Cu un portofoliu de peste 700 de clienți, KeysFin este unul dintre cei mai importanți furnizori de soluții de business information din România.

 

din aceeasi categorie

Comentează

* By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website.