Acasă Focus Agricol Exportul de animale vii al României „lovit” de Gabriel Păun

Exportul de animale vii al României „lovit” de Gabriel Păun

de Focus Agricol

Mai mulți reprezentanți ai crescătorilor de animale au fost reuniți de eurodeputatul Carmen Avram pentru a dezbate propunerile legislative comunitare și efectele lor asupra zootehniei românești. Dacă obiectul reuniunii a fost salvarea exportului de animale vii, subiectul a fost activistul de mediu Gabriel Păun, mare adversar al acestui tip de export, transportul fiind cel incriminat că afectează animalele. Toți participanții la conferința online au ținut să arate că demersurile făcute de ecologistul român fac mare rău propriilor concetățeni și economiei naționale, cel mai probabil pentru a susține interesele altora.

În urmă cu câteva luni, în Parlamentul European, s-a înființat o comisie de anchetă privind transportul de animale vii în și în afara Uniunii Europene (ANIT), comisie în care eu ocup poziția de coordonator din partea grupului S&D. Teoretic, scopul ei este de a investiga eficiența și aplicarea legii actuale, iar la final, membrii comisiei ar urma să vina cu recomandări pentru îmbunătățirea textului, astfel încât să fie respectată bunăstarea animalelor în timpul transportului. Capitol la care România stă foarte prost. Și nu ne-a ajutat deloc accidentul din 2019, din portul Midia, când s-au înecat 14.000 de oi, după scufundarea vasului în care erau încărcate”, a declarat eurodeputatul Carmen Avram, joi, în cadrul conferinței online „Zootehnia românească, sub asalt”, ce face parte din seria de dezbateri AgriDeal.

„Practic însă, din primele zile de viață ale acestei comisii, se încearcă schimbarea tonului și a scopului investigației, unii colegi insistând îndârjit și obsesiv ca, în raportul final, să nu vorbim despre recomandări, ci să se ceară, nici mai mult, nici mai puțin, decât interzicerea completă a exportului european de animale. Problemă majoră, mai ales pentru România, care este cel mai mare exportator de animale din Uniunea Europeană, spre țările din Orientul Mijlociu. În ultimii 7-8 ani, am avut exporturi de aproximativ 2 miliarde de euro. Eu mă opun interdicției, evident, explicând colegilor, sub diverse forme, că între a nu schimba nimic în materie de bunăstarea animalelor și interzicerea totală a exportului există o gamă foarte largă de măsuri care pot fi luate. De ce nu căutăm o cale de mijloc și mergem direct la extremă, anulând un sector întreg care creează locuri de muncă și aduce bani la buget? Înverșunarea însă e foarte mare”, a precizat demnitarul.

Vinovatul Gabriel Păun

„Este strigător la cer ca o piață câștigată, care se bucură de prioritate față de alte țări, să ajungă să aibă un sfârșit”, a declarat Nicolae Cioranu, președintele Romovis, referindu-se la exportul de ovine, o activitate economică cu rezultate notabile în România. „Domnul denigrator al mișcării de animale, domnul Gabriel Păun, nu are decât interesul de a închide acest mod de a vinde, decât că încurcăm alte țări, adică Australia”, a punctat Cioranu. Potrivit acestuia, de fiecare dată când România a avut întâlniri extrem de importante pentru exportul de ovine, imediat erau acțiuni care să arate dezastrul transportului de animale vii din România. El a dat exemplu vizitele tehnice și economice ale delegațiilor din Iordania, Arabia Saudită și Emiratele Arabe Unite în România unde, invariabil, în a doua zi a vizitelor, la o mare televiziune de știri apărea Gabriel Păun care incrimina transportul de animale vii.

Iar ca să arate importanța acestui sector, al exportului de ovine în Orientul Mijlociu, Cioranu a atras atenția că, în 2016 sau 2017, „Australia a schimbat ministrul Agriculturii căruia i s-a reproșat că nu a știut să intre pe piața arabă”.

Lacrimi

Cea mai tulburătoare poziție a avut-o Gheorghe Dan Neață, directorul Asociației crescătorilor de ovine „Dacia” și fost director general în Ministerul Agriculturii timp de foarte mulți ani. „Zootehnia este în mare impas”, a declarat Gheorghe Neață, cu ochii în lacrimi, precizând că „niciodată nu a crezut să ajungă să vadă un român că denigrează România”. De fapt, nu a fost singurul care s-a arătat afectat până la lacrimi de situația exportului de animale vii din România, dar mai ales de modul în care se promovează acest lucru. „Mi-e teamă că oamenii de la Bruxelles se conving de solidaritatea românilor și ne tratează ca atare”, a spus Neață.

„România are tradiție de mii de ani în creșterea oilor. La noi, consumul de carne de oaie este de 10 kg/locuitor, inclusiv în mediul rural, cu autoconsum; în UE, media este de 18 kg/locuitor. Într-o strategie făcută de mine în 2007, posibilitatea de producție era de 300.000 de tone de carne”, a spus Gheorghe Neață, care s-a arătat nemulțumit de politica noului Guvern care a redus drastic sprijinul pentru sectorul ovin, cu consecințe directe asupra performanței acestuia.

La alții

Cea mai concludentă a fost reacția lui Mary Pană, președinte ACEBOP și vicepreședinte al Federației Pro Agro. „Suntem în război comercial cu alte state membre și state terțe. Marile state exportatoare de animale vii și ONG-uri sunt cu ochii pe noi”, a declarat Mary Pană, în cadrul conferinței.

Oficialul ACEBOP a ținut să precizeze că România a exportat 77.400 de tone, în 2020, fiind pe locul 2 în Uniunea Europeană, după Spania, la exportul de animale vii. Pană s-a arătat nemulțumită de modul în care sunt tratate evenimentele legate de bunăstarea animalelor vii în timpul transportului. „Incidentul cu bovinele din Spania s-a uitat în câteva zile. La noi, ovinele (n.r. – blocate la Canalul Suez) au ajuns la destinație și media nu ne-a uitat”, a spus Mary Pană. La începutul anului, 2.500 de bovine din Spania au fost blocate mai multe luni pe două vase din Marea Mediterană, pentru că mai multe porturi nu au vrut să le primească din cauza unui focar de bluetongue la bord.

Asociaţia Crescătorilor şi Exportatorilor de Bovine, Ovine, Porcine din România (ACEBOP) s-a implicat, în ultimii ani, în realizarea unor acte normative care să asigure bunăstarea animalelor pe timpul transportului, lucru dificil de realizat, având în vedere că, de regulă, transportatorii nu sunt europeni și, în consecință, nu sunt obligați să respecte legislația comunitară.

Mary Pană a atras atenția că România a adoptat o lege care să asigure bunăstrarea animalelor la bordul navelor, „prima din UE. Am fost lăudați o dată, apoi s-a uitat. Alte state membre vor să preia legea. Deci, este bună”, a spus Pană. Între timp, ACEBOP s-a preocupat de elaborarea altor norme care să vină în sprijinul transportatorilor, ultima referindu-se la contingență în caz de dezastre în transportul animalelor vii. „Proiectul de acțiune l-am prezentat și Animals Internațional, care a făcut câteva observații. Urmează să ajungă la ANIT”, a declarat Mary Pană.

Efort comun

„România este cel mai mare producător de porumb din UE. Fără zootehnie, nu vom mai avea nici producție vegetală. Dacă distrugem zootehnia, se ajunge la această mizerie promovată acum, să consumăm carne vegetală”, a declarat Daniel Botănoiu, fost secretar de stat în Ministerul Agriculturii. El a precizat că, în România, condițiile de transport la animale sunt mult mai bune decât în alte state membre. „Se iau de România pentru că nu spunem nimic”, a spus Botănoiu.

De altfel, concluzia conferinței este că sectorul zootehnic, alături de autorități trebuie să fie mai vocali. Carmen Avram a arătat în nenumărate rânduri că la Bruxelles „se aud” numai cei care sunt împotriva exportului de animale vii. De aceea, este nevoie ca și crescătorii de animale să fie mai activi, părerea lor să fie auzită. „Trebuie ca și la nivel central, în România, să se facă ceva. Fără decidentul politic ne va fi foarte greu”, a completat Daniel Botănoiu.

Investigație australiană

Ideea interzicerii exportului de animale vii a venit în urma unei investigații făcute de Animals International, un ONG din Australia cu filiale în toată lumea, Gabriel Păun, fiind directorul pentru Uniunea Europeană al organizaţiei. Investigația, făcută în vara 2017, a vizat modul în care se face transportul, dar și sacrificarea animalelor vii exportate din UE, în special România, în țările din Orientul Apropiat și Nordul Africii. Chiar dacă mai toate transporturile incriminate nu erau din România, iar transportatorii erau turci sau arabi, țara noastră a ieșit cea mai șifonată din toată povestea, mai ales că șeful pe Europa a Animals International, adică Gabriel Păun, a făcut demersurile la Comisia Europeană pentru interzicerea exportului de animale vii, susținute de rezultatele investigației.

Iar marea problemă a apărut în urma naufragiului în portul Midia, în noiembrie 2019, a unui vapor plin cu oi; transportatorul nu era european.

Între timp, autoritățile române au luat măsuri pentru a îmbunătăți condițiile de transport al animalelor vii către țări terțe, în măsura în care jurisdicția națională și comunitară se încheiere atunci când animalele sunt urcate pe neve.

 

 

 

din aceeasi categorie

Comentează

* By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website.