Acasă Focus Agricol Exportul de animale vii, la mâna ONG-urilor și a Parlamentului European

Exportul de animale vii, la mâna ONG-urilor și a Parlamentului European

de M G

Riscul de a fi interzis exportul de animale vii este foarte mare, dacă luăm în calcul atenționările puternice transmise de participanții la dezbaterea organizată de europarlamentul Carmen Avram. Mai mult, se pare că România este principalul factor care a determinat crearea unei comisii la nivelul Parlamentului European care să analizeze situația, dar premisele arată că decizia finală se îndreaptă către interzicere. De remarcat este faptul că, în acest domeniu, toate forțele politice române au aceeași poziție, marcată și remarcată de Carmen Avram. Toată situația a pornit de la o anchetă de acum mai bine de 3 ani a Animals International, al cărui director pentru Europa este Gabriel Păun, proaspătul consilier onorific al premierului Cîțu. Atunci, Păun a criticat dur modul de transport al animalelor vii către piețele din Orientul Mijlociu, ce nu era în sarcina românilor, rezultatele anchetei fiind prezentate structurilor de la Bruxelles. Între timp, România a adoptat unele măsuri menite să asigure un transport cât mai bun al animalelor vii.

„Anul trecut, în Parlamentul European, s-a înființat o Comisie de anchetă privind protecția animalelor în timpul transportului (ANIT). Teoretic, ar fi trebuit să analizeze lacunele din lege și încălcările regulamentelor care duc la accidente și la ignorarea standardelor minime de bunăstare a animalelor. Această comisie a fost lansată din cauza accidentului care s-a produs în 2019 la noi, în portul Midia. Între timp, comisia s-a transformat într-un rechizitoriu la adresa transportatorilor de animale, în general, și a României, în special. Se fac presiuni uriașe ca în dosarul final să se cearaă explicit interzicerea completă a exportului de animale vii pe distanțe lungi”, a declarat europarlamentul Carmen Avram la dezbatarea „PAC la start”.

Potrivi demnitarului, în ultimele zile, pe „lista neagră” a comisie a intrat și Bulgaria.

„Dacă statul român nu se implică și nu se impune, lobby-ul extraordinar de puternic va reuși în final să pună capăt transportului de animale vii din România. (…) Este foarte greu să salvăm acest domeniu pentru că suntem atacați din toate părțile. Atât din interiorul Parlamentului, de diferite grupuri extremiste, cât și din afara Parlamentului, de către o pleiadă de ONG-uri care au ca scop oprirea exportului de animale vii. Acum, singura voce care se aude este cea a celor din aripa extremistă”, a atras atenția Carmen Avarm. De aceea, este nevoie de o reacție puternică și unită din partea crescătorilor români, alături de cei din alte state membre.

Europarlamentul este de părere să este nevoie de o schimbare a legislației referitoare la bunăstarea animalelor în timpul transportului. „Trebuie să păstrăm în viață acest sector, pentru ca exportatorii și crescătorii noștri să aibă o piață”, a spus Carmen Avram, care este convinsă că, imediat ce românii vor fi îndepărtați, exportul de animale vii va fi ocupat de alții, fără posibilitatea ca românii să revină pe acele piețe.

„Punctul focal este România. Se cere o misiune de audit în România, cel mai probabil pentru portul Midia, în luna iulie, în funcție de evoluția pandemiei”, a spus europarlamentarul, care a ținut să atragă atenția că orice neregulă, cât de mică, „va fi folosită pentru interzicerea exporturilor”.

De altfel, toți participanții la dezbatere au arătat importanța menținerii exportului de animale vii pentru România. „Nu putem opri exportul de animale vii pentru că ar fi un dezastru pentru crescători. Este corect, trebuie respectate anumite condiții de transport, dar nu este vinovat crescătorul pentru asta”, a declarat Daniel Botănoiu, fost secretar de stat în Ministerul Agriculturii.

Cu câteva zile în urmă, ministrul Agriculturii a făcut apel la toți europarlamentarii români pentru a susține cauza exporturilor de animale vii.

Istorie zbuciumată

Epopeea transporturilor chinuitoare de animale vii în Orientul Mijlociu și Nordul Africii a început acum mai bine de trei ani, când ONG-ul Animals International, al cărui director pentru Europa este activitul de mediu român Gabriel Păun, a prezentat rezultatele unei anchete privind practicile în acest domeniu. De câteva zile, Gabriel Păun a devenit consilier onorific al premierului Florin Cîțu. De fapt, toate acțiunile organizației în acest domeniu au fost prezentate și promovate de către Gabriel Păun.

Începând cu 2017, România a fost în centrul scandalurilor privind transportul animalelor vii exportate în special în zona Golfului. Animals International, ONG cu sediul în Australia, a condamnat condițiile de transport insuportabile și sacrificarea barbară a animalelor. De-a lungul timpului, autoritățile române au arătat că, în ceea ce ne privește, a fost respectată legislația comunitară în domeniu, dar jurisdicția UE încetează când animalele sunt la bord, astfel că toată responsabilitatea este în totalitate a transportatorilor. Cel mai adesea, aceștia nu sunt din state membre ale UE.

Și ca totul să fie împotrivă, un vapor plin cu oi a eșuat, în noiembrie 2019, în portul Midia, ce s-a soldat cu moartea aproape a tuturor animalelor. Și atunci, transportatorul a fost vinovat de dezastru. Acest lucru nu a oprit ONG-ul să-și intensifice protestele, mai ales că mereu a susținut că Australia a pierdut supremația exportului de ovine vii cu destinația Golful Persic tocmai din cauza problemelor ridicate de transport.

Acțiunile de protest ale organizației internaționale au vizat toate forurile care ar fi putut avea ca rezultat scopul propus, acela de a interzice exportul de animale vii. A fost sesizată Comisia Europeană, au fost acțiuni de lobby la nivelul Parlamentului European. Gabriel Păuna anunța, în 2019, că va da în judecată Guvernul României pentru „tortura planificată asupra animalelor” și va cere Comisiei Europene să declanșeze procedura de infringement împotriva țării noastre. Ceva rezultate au fost. Tot în 2019, comisarul european pentru sănătate şi siguranţa alimentelor, Vytenis Andriukaitis, i-a trimis o scrisoare ministrului român al Agriculturii, Petre Daea, în care îi cere să oprească livrarea a 70.000 de oi din România către Golful Persic, deoarece condiţiile adecvate pentru bunăstarea animalelor nu pot fi garantate. A fost refuzat categoric, atrăgându-se atenția că legislația este respectată întru totul.

Între timp, autoritățile nu au stat și au adoptat un proiect legislativ prin care s-au introdus măsuri care să conducă la o cât mai bună protecție a animalelor în timpul transportului. Proiectul de lege a fost promovat de actualul ministru al Agriculturii, Adrian Oros, la acea vreme deputat, culmea, alături de același Gabriel Păun.

 

din aceeasi categorie

Comentează

* By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website.