Acasă Stiri economiceBanci & Asigurari Avertizare de la Consiliul Concurenței privind limitarea adaosului comercial

Avertizare de la Consiliul Concurenței privind limitarea adaosului comercial

de L M

Propunerea Guvernului Ciolacu de reducere a adaosului comercial, în încercarea de a scădea prețurile la alimentele de bază, este văzută cu ochi buni doar de inițiatori. Consiliul Concurenței, deși a avizat proiectul de act normativ, este destul de sceptic cu privire la rezultatele demersului. Totuși, ar putea avea ceva șanse, pentru că perioada de aplicare a acestei măsuri se suprapune peste cea mai productivă perioadă a anului când, oricum prețul alimentelor de bază scade.

Consiliul Concurenței și-a dat avizul pentru proiectul de OUG privind limitarea adaosului comercial la unele produse alimetare de bază. „Având în vedere consultările cu reprezentanții Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, care au relevat disponibilitatea operatorilor economici implicați de a participa și de a susține această măsură, în forma propusă de Guvern, Consiliul Concurenței apreciază că proiectul de OUG ar putea avea rezultatele urmărite, respectiv acelea de scădere a prețurilor pentru produsele alimentare în cauză”, se arată în documentul înaintat Ministerului Agriculturii, inițiatorul proiectului de OUG.

Totuși, lista riscurilor identificate de autoritatea de Concurență ridică mari semne de îndoială cu privire la șansele de reușită. Consiliul Concurenței atrage atenția asupra lipsa unor prevederi similare cu privire la aplicabilitatea restricțiilor pentru produsele provenite din import, de la persoane juridice care nu sunt înregistrate în România (pentru produse procesate în afara teritoriului național). În plus, „modalitatea de implementare a cotei de adaos comercial cumulat pe întreg lanțul de distribuție, de maximum 5%, poate fi dificil de implementat, odată ce actorii de la acest nivel nu cunosc informații sensibile referitoare la adaosul aplicat de concurenții acestora; o posibilă urmare a acestei prevederi ar putea fi şi transparentizarea excesivă a pieţei, la nivelul celor mai sensibile caracteristici, respectiv preț, cost, adaos comercial, care poate amplifica efectele negative asupra pieței”, se arată în document.

S-a constata și lipsa unor precizări concrete referitoare la modul sau metoda de determinare a costului de producție, cu efecte directe asupra implementării măsurilor legislative. Fixarea unui nivel de adaos, fie și maxim, care nu este considerat optim de către furnizori, poate genera dificultăți în aprovizionarea pieței interne şi un efect contrar scopului urmărit. Lista riscurilor este continuată cu lipsa unor analize la nivel de sector care să confirme că limita maximă de adaos este una potrivită și nu va conduce la un efect contrar, de creștere a prețurilor produselor în cauză sau a altor produse din aceeași categorie, printr-un efect de compensare. În această situație, Consiliul Concurenței ar fi considerat utilă realizarea unei evaluări de impact ex ante care să evidențieze măsura în care implementarea Proiectului de OUG va contribui la scăderea preconizată a prețurilor. Având în vedere însă constrângerile de timp, Consiliul Concurenței consideră oportună realizarea unei analize ex post care sa evalueze rezultatele și proporționalitatea cu scopul urmărit a măsurii, precum şi să identifice, dacă este cazul, soluții alternative.

„Adaosul de maxim 20% la costul de producție, în cazul procesatorilor, respectiv maxim 5% și 20% față de prețul de achiziție, în cazul distribuitorilor și, respectiv, al comercianților, comportă, de asemenea, riscuri în sensul în care pot conduce la o aliniere a operatorilor la plafonul maxim și la o creștere a prețurilor la nivelul consumatorilor finali”, arată analiza Consiliului Concurenței.

„Consiliul Concurenței este interesat de procesul de elaborare și aprobare a actelor normative cu posibil impact anticoncurențial. În acest sens, autoritatea de concurență își exprimă tot sprijinul și disponibilitatea cu privire la implicarea sa în acest proces, respectiv elaborarea unor acte normative ce promovează concurența și respectă normele referitoare la ajutorul de stat, venind în sprijinul unui mediu economic sănătos și durabil”, completează documentul.

Lista alimentelor

Ministerul Agriculturii a pus în dezbatere publică, pentru 2 zile, proiectul de OUG privind instituirea unei măsuri cu caracter temporar de combatere a creșterii excesive a prețurilor la unele produse agricole și alimentare. Actul normativ urmează să se aplice numai persoanelor juridice înregistrate în România. Măsura instituită prin OUG vizează limitarea adaosului comercial practicat de procesator la maxium 20%, față de costul de producție al produsului, „calculat potrivit reglementărilor contabile în vigoare, în care sunt incluse cheltuielile directe și indirecte”, se arată în proiectul de OUG. „Cota de adaos comercial practicată în mod cumulat pe întreg lanțul de distribuție, indiferent de numărul distribuitorilor de pe lanț, poate fi de maximum 5%, față de prețul de achiziție la care se adaugă cheltuielile operaționale”, precizează documentul. Iar cota de adaos comercial practicată de comerciant la vânzarea cu amănuntul și cash&carry poate fi de maximum 20%, față de prețul de achiziție, la care se adaugă cheltuielile directe și indirecte. ale comerciantului.  „În cota de adaos comercial de maximum 20% vor fi incluse și remizele și risturnele, prevăzute în art.3 pct. 6 din Legea nr. 81/2022 privind practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar”, completează proiectul.

Adaosurile comerciale se aplică la valoarea fără TVA a produselor agricole și alimentare. Actul normativ prevede 30 de zile termen de intrare în vigoare, pentru a da timp agenților economici să modifice contractele. De remarcat este faptul că actul normativ prevede și sancțiuni, care variază de la 100.000 de lei la 2 milioane de lei. OUG se va aplica pe o perioadă de 90 de zile de la intrarea în vigoare.

Lista alimentelor care vor intra sub incidența ordonanței este limitată, la 14. Este vorba de pâine albă simplă cu gramaj cuprins între 300g-500 grame, fără specialități; lapte de vacă proaspăt 1L, grăsime 1,5%; brânză telemea din lapte de vacă vrac; iaurt simplu din lapte de vacă, 3.5% grăsime, cu gramaj maxim 200 grame; făină albă de grâu „000” 1 kg; mălai 1 kg; ouă de găină calibrul M 10 bucăți; ulei de floarea-soarelui 1 litru; carne proaspătă pui (pui întreg, tacâmuri de pui, pulpe pui întregi cu os și aripi pui, varianta standard); carne proaspătă porc (carne porc lucru, pulpă porc cu os și fără os, spată de porc); legume proaspete vrac (roșii, ceapă, castraveți, fasole uscată, morcovi, ardei gras Bianca și ardei kapia); fructe proaspete vrac (mere roșii și mere golden, prune, pepene roșu, struguri de masă); cartofi proaspeți albi vrac; zahăr alb tos 1 kg.

din aceeasi categorie

Comentează

* By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website.